Archief

Deze voorstelling heeft gespeeld van:
11 september 2008 - 12 november 2008

Baal feest! 
Baal leeft! 
Baal drinkt! 
Baal vecht zich vrij! 

Alize Zandwijk ensceneerde het eerste toneelstuk van Bertolt Brecht, met in de hoofdrol een actrice: Fania Sorel als de dichter Baal bevrijdt zich net als haar personage van conventies, van verwachtingen, van een opgelegde moraal. Ze vecht zich vrij uit een vastgelopen en voorspelbare wereld, en breekt datgene open wat vanzelfsprekend lijkt. 

Baal dendert door het leven en rukt zich letterlijk los van de moraal van zijn tijd. De jonge Baal feest, drinkt, geeft zich over aan zijn driften, houdt zowel van mannen als van vrouwen, is dichter en anarchist. Baalspeelt zich af in de duistere wereld van hoeren, nachtbrakers en gokkers en biedt ten muzikale en poëtische blik in de onderwereld. De antiburgerlijke Baal zoekt op elk gebied de absolute vrijheid en sleurt anderen mee in zijn levenslust. 

Auteur
Bertolt Brecht
Componist
Beppe Costa
Decorontwerper
Thomas Rupert
Dramaturg
Liet Lenshoek
Kostuumontwerper
Sabine Snijders
Lichtontwerp
Casper Leemhuis
Vertaler
Tom Kleijn

Cast

Brecht zei ooit: “Er kan geen God bestaan, want dan zou ik het niet uithouden geen god te zijn.” Hij liet zich in zijn verzet tegen de Christelijke moraal inspireren door Nietzsche, voor wie het Christendom een uiting was van menselijke moedeloosheid, van gebrek aan vitaliteit, van futloosheid. De figuur Baal is het tegenovergestelde daarvan. Hij is op zoek naar volkomen geluk en vrijheid. Tegen het systeem in en wars van alle wetten – dat vind ik mooi. Er zijn maar weinig mensen die dat echt kunnen. Fassbinder was iemand die zo leefde en ook Ramses Shaffy heeft altijd die vrijheid gezocht. Het zijn vaak kunstenaars, autonome mensen. Daar gaat Baal ook over: over de kracht van de autonomie, het niet meegaan met het heersende dogma, volkomen je eigen weg gaan. De figuur Baal doet dat – hij is een levenskunstenaar, iemand die echt midden in het leven staat. Hij leeft voor de volle honderd procent in het nu.” (Alize Zandwijk) 

De voorstelling Baal wordt veelvuldig uitgenodigd op internationale theaterfestivals, vanwege het wervelende en anarchistische karakter, de bizarre expressionistische vorm, de vrijheid en het doorbreken van verwachtingen en grenzen. 

 

Meegewerkt aan de productie

productie Hanneke Wolthof
Voorstellingsleiding Hein van Leeuwen
Techniek Arjen Fortuin, Andi Krijgsman, Guido Langendoen, Hein van Leeuwen, John Thijssen (coördinatie)
Kleden Erik Bosman
Kap en grime Hanneke van Roon, Cynthia van der Linden(coördinatie)
Rekwisieten Majorie Voorhuis
Uitvoering decor techniek Ro Theater
Uitvoering kostuums Erik Bosman, Karin van der Leeuw, Roelie Westendorp (coördinatie)
Pruiken Atelier Sjoerd Didden
Tekst- en stemcoach Eric Hermans
Scènefotografie Leo van Velzen

Recensies

“Brechts Baal is keiharde theaterpunk" en "In Zandwijks universum heerst het riool. En dat stinkt best lekker.”

Wijbrand Schaap  Wijbrand Schaap
Cultureel Persbureau

“Zo confronterend, zo vitaal, zo bruut als Baal. Dat kan er maar een zijn.”

Vincent Kouters Vincent Kouters
De Volkskrant

Wat vond jij van de voorstelling?

Login met Facebook

 of 
Doorgaan
Baal