Boogaerdt/ VanderSchoot

"Hard en genadeloos. Soms afstotelijk en ergerlijk. Maar ook grappig, aantrekkelijk en boeiend."

- VSCD Mimeprijs Jury

Suzan Boogaerdt en Bianca van der Schoot, samen Boogaerdt/VanderSchoot, maken fysieke voorstellingen op de grens van theater en beeldende kunst. Zelf verwijzen ze naar hun werk als performatieve installaties of performative art. Ze vertellen geen verhaal met kop en staart, maar tonen een toestand of een situatie. Hierin laten ze ruimte voor de toeschouwer om zelf te associëren.

Iedere voorstelling en ieder onderzoek dat daar aan ten grondslag ligt, vertrekt vanuit het lichaam. De thema’s waar Boogaerdt/VanderSchoot mee werkt, hebben veelal met lijfelijkheid te maken. In onze digitale wereld verandert de rol van het lichaam, denken Suzan en Bianca. Wat heeft ons lichaam te vertellen terwijl we onszelf uploaden?

Hun werk kent verschillende verschijningsvormen. Meestal geen acteurs op het toneel en een publiek ervoor. De manier waarop je naar het werk van Boogaerdt/VanderSchoot kijkt, heeft altijd iets met de inhoud te maken. Zo wordt een voorstelling over de pornoficatie van de samenleving bekeken via de representatie op het beeldscherm, terwijl de werkelijkheid van de live-performance zich achter de rug van het publiek afspeelt.

Interview Boogaerdt/VanderSchoot over zichzelf en hun werk (mei 2017).

Suzan en Bianca kennen elkaar van de mimeopleiding in Amsterdam. Sindsdien, inmiddels al zo’n 17 jaar, werken ze samen. Vanaf 2011 zijn ze bezig met hun serie Visual Statements. Geïnspireerd door het werk van Guy Debord en zijn boek La Société de spectacle, bevragen ze in deze serie de spektakelsamenleving. Door de dominante rol van beeldcultuur zijn we toeschouwers geworden van ons bestaan. Boogaerdt/VanderSchoot onderzoekt hoe we, in plaats van toeschouwer, meer deelnemer kunnen zijn. De serie bestaat uit vijf voorstellingen: Bimbo, Small World, Spectaculaire Voorstelling, Hideous (wo)men (een samenwerking met regisseur Susanne Kennedy) en The Immortals.

Scènefoto Hideous (wo)man (foto Sanne Peper)

Na deze succesvolle en grensverleggende serie ontwikkelt het performance duo de komende jaren bij Theater Rotterdam hun nieuwe serie: Playgrounds. Een reeks voorstellen om opnieuw te kijken naar de spelregels van het samenleven. Playground#1 Our House was de eerste in deze serie. In de Operadagen 2017 ging Playground#2 Freddie in première. Vanuit het motto Proposals no Statements onderzoekt BvdS met deze serie de rol van het lichaam en de live-ontmoeting in een gedigitaliseerde en door beeldcultuur gedomineerde wereld. 

Scènefoto FREDDIE (foto Sanne Peper)

Seizoen 2017/2018

In het seizoen 2017/2018 zet Boogaerdt/VanderSchoot hun samenwerking met de Duitse regisseur Susanne Kennedy voort in een nieuwe voorstelling: Women in trouble. Hiermee openen ze het bij de Volksbühne Berlijn in september 2017. Voor de Nederlandse fans organiseert Theater Rotterdam een bus naar de Duitse hoofdstad om de voorstelling te bezoeken.

Voordat dit spektakel plaatsvindt, staat er eerst nog een ander internationaal evenement op de kalender: de Biënnale van Venetië. Op uitnodiging van het festival is Boogaert/VanderSchoot in augustus 2017 te gast in Venetië, waar ze Bimbo en Hideous (wo)men zullen tonen. Om deze gelegenheid te vieren, hernemen ze hun prijswinnende installatie Bimbo ook tijdens de openingsmaand van Theater Rotterdam in september. In mei 2018 komen werken ze samen met Erik Whien aan Headroom