Archief

Deze voorstelling heeft gespeeld van:
8 oktober 1998 - 24 oktober 1998

“Vandaag is er iets eigenaardigs gebeurd. In de werkkamer van mijn man, voor de boekenkast waar de smalle vaas met één narcis staat, lag een sleutel. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat hij die sleutel daar gedachteloos heeft laten liggen. Gaat er iets om in zijn hart en wil hij graag dat ik zijn dagboek lees? Vermoedt hij, dat ik zijn aantekeningen niet kan lezen als hij mij daartoe openlijk uitnodigt? Wil hij mij zeggen: ‘als je mijn dag boek wilt lezen, doe dat dan heimelijk? Hier heb je de sleutel’?”

Een professor van middelbare leeftijd beschrijft, in zijn dagboek, voor het eerst zijn liefdesgevoelens voor zijn vrouw. Door de sleutel tot het dagboek op een voor zijn vrouw vindbare plek achter te laten, geeft hij haar toegang tot zijn zinneprikkelende uiteenzettingen. Zijn vrouw schrijft ook een dagboek. Zich ervan bewust dat hij haar kleine bundel rijstpapier zou kunnen vinden, schrijft ze er ogenschijnlijk halve waarheden in. Door de onthullende en tegelijkertijd verhullende ‘dialoog’ die ontstaat, wordt haar sluimerende, door traditie onderdrukte zinnelijkheid aangewakkerd. Hij wordt vindingrijk en onverzadigbaar. Uiteindelijk worden zij tot een fatale climax van verlangen gedreven.

  • Guy Cassiers

    Guy Cassiers
    Regisseur

Cast

  • Joop Keesmaat

    Joop Keesmaat

    Acteur
  • Catherine ten Bruggencate

    Catherine ten Bruggencate

    Actrice

Achtergrond

Junichiro Tanizaki (1886-1965) wordt beschouwd als één van de reuzen van de twintigste eeuwse Japanse literatuur. Zijn werk omvat meer dan 100 titels. In romans en essays verdiept hij zich in de Japanse tradities en houdt hij zich bezig met het verval van de Japanse cultuur door invloeden uit het Westen. Behalve de aantrekkingskracht van erotiek en dood is Tanizaki’s hoofdthema het zoeken naar vormen van schoonheid en zinnelijkheid die zich op de rand van het abnormale bewegen. In een mengeling van begeerten, roes, obsessies, verval en dood verhaalt hij over de smalle grens die de mens scheidt van de duistere diepte in zijn binnenste.

In zijn erotische thriller De Sleutel legt hij het gevoelsleven van een echtpaar met welhaast koude onverbiddelijkheid bloot. Het verhaal krijgt gestalte in een poëtische en toch exacte taal, waarin de kleinste details geladen worden met betekenis.

Walter Verdin is videokunstenaar en componist. Hij realiseert sinds enkele jaren uiteenlopende video- en multimedia-installaties. Zijn werk wordt vertoond op vele internationale kunstfestivals.

Naast platenhoezen, videoclips, videoconcerten, audiovisuele decors voor theater en electro-akoestische muziek maakt hij theaterregistraties: opzichzelfstaande theater- en dansvideo’s (waaronder Roseland gemaakt met Wim Vandekeybus en Ottone, Ottone met Anne Teresa De Keersmaeker). De samenwerking met Guy Cassiers begon in 1994: vier maal ontwierp hij inmiddels het beeld (video- dia- en filmprojecties) in voorstellingen van hem (o.a. Angels in America en Onder het Melkwoud bij het RO theater). Walter Verdin maakt deel uit van de artistieke kern van het RO theater.

Eric Sleichim richtte Blindman tien jaar geleden op. De naam ontleende hij aan het tijdschrift The Blindman. Hierin beschreef kunstenaar Marcel Duchamp in 1917 een blinde gids die museumbezoekers vertelt wat ze zien. Sleichim vertaalde dit idee naar een blinde die een saxofoon in handen krijgt en niet weet hoe erop te blazen. Het experimenteren met andere klanken dan waarvoor het instrument gemaakt is werd het handelsmerk van Blindman.

Blindman werkt graag en veelvuldig samen met kunstenaars uit andere disciplines zoals architectuur, dans, film en theater. Zij maakten eerder in de regie van Guy Cassiers Momentum (1994), waarin teksten van Tanizaki en Josse De Pauw versmolten in een decor van kunstenaar Trudo Engels.

 

 

Recensies

Er zijn momenteel nog geen recensies over deze voorstelling.

Wat vond jij van de voorstelling?

Login met Facebook

 of 
Doorgaan
De Sleutel