Don Duyns

Don Duyns (Haarlem, 1967) is schrijver en regisseur en studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

Duyns is een duizendpoot. Hij schrijft voor theater en film. Ook regisseert hij en werkt(e) als docent toneelschrijven aan toneelscholen in Arnhem, Maastricht en Utrecht.

Duyns schrijft voor veel gezelschappen met uiteenlopende stijlen en fascinaties. Daarmee lijkt Duyns een kameleon die zich aan deze verscheidenheid kan aanpassen. Hij  hanteert de structuur waar het gezelschap, thema of regie om vraagt. Dat maakt hem wendbaar. 
Een lichtvoetige, humoristische en gestructureerde familievoorstelling als Lang en gelukkig  lijkt mijlenver af te staan van zijn Bellevue lunchtheater voorstelling Groeten uit den Ilp, waarin hij met behulp van twee acteurs de levensvisie en filosofie van Anton Heyboer probeert bloot te leggen. De geoliede structuur van de familievoorstelling maakt plaats voor een montage structuur waarbij poëtische monologen elkaar overlappen, schampen of juist tegenspreken.

Ondanks de verscheidenheid aan structuren, stijlen en genres hebben de teksten van Duyns overeenkomsten. Zo zijn de personages altijd doordrenkt van dubbelheid. De spirituele Heyboer zoekt ook naar fysieke bevestiging en roodkapje uit Lang& gelukkig is niet alleen bang voor de wolf, maar verlangt tegelijkertijd ook naar hem. De personages zijn daardoor complex en niet te vangen. De stijl van Duyns van veel poëzie en humor ondersteunen deze dubbelheid.

‘Ik vind het huwelijk dodelijk. Ik vind dat iedereen die zo leeft, zo met z’n tweeën, slaapt. Dan heb je een spirituele jongen en een lekker meisje. Die trouwen met elkaar. En een paar maanden later is het afgelopen met de spiritualiteit van de jongen. En is ook al het lekkere van het meisje af. Het is of het meisje is bijgezet bij de jongen. Gadverdamme.’

Uit: Groeten uit den Ilp.

Duyns’ thematiek gaat vaak over de zoekende mens; op zoek naar een bepaalde vorm van bestaansrecht, een verlangen, een overleven.
Op de vraag wat Duyns beweegt om te schrijver, zegt hij dan ook: ‘Angst, denk ik, en eventueel agressie, drift, liefde wellicht, nee liefde niet, wie schrijft er nou uit liefde. Uit haat schrijven dat gaat, of uit wanhoop, zelfs uit verlangen, maar uit liefde?’

Sociaal maatschappelijke kwesties kwamen in zijn oudere werk vaker aan de orde dan nu. Zijn kwaliteit ligt nu bij de grotere verhalen. Sprookjes en mythes her vertellen, daar heeft hij plezier in. ‘Ik hoef niet vijftig voorstellingen te zien die zeggen dat de politiek kut is. Er moet in het theater ook plek zijn voor ongeremde fantasie.’

Duyns zijn toneelteksten werden o.a. gespeeld door gezelschappen als Hollandia, Huis aan de Amstel, Growing up in Public en Het Filiaal. (nog veel meer)
Bij het Ro theater werkt Don Duyns nauw samen met Pieter Kramer en schrijft hij veel familievoorstellingen. Zo was hij betrokken bij Woest Water, Snorro, de gemaskerde held en Lang en Gelukkig waar hij later ook het scenario voor schreef.

Eind 2015  zal de familievoorstelling De Gelaarsde Poes uitkomen waar Duyns opnieuw verantwoordelijk is voor de tekst. Ook schrijft hij samen met Rik van den Bos aan de nieuwe tekst Van Waveren die geregisseerd zal worden door Alize Zandwijk.

Don Duyns heeft ook meegewerkt aan:

Meer Don Duyns

"Best grappig" om terug te lezen, aldus Don zelf

Oude website Don Duyns