Jetse Batelaan

Wie is Jetse Batelaan?

Batelaan is van 2008 tot begin 2013 verbonden geweest als regisseur aan het Ro Theater. Vanaf winter 2013 is Batelaan artistiek leider bij Artemis in Den Bosch. Als laatste opdracht verzorgt hij voor het Ro Theater de regie voor Garry Davis van Marjolijn van Heemstra.  

Binnen een kort tijdsbestek heeft regisseur Jetse Batelaan (1978) een karakteristiek oeuvre van voorstellingen weten op te bouwen, vaak met sprekende titels als Pas als zaagsel krijgt een boom applaus, Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt of Een cowboy met zijn handen hoog juicht waarschijnlijk niet. Daarbij is hij telkens weer op zoek gegaan naar ‘de eerlijke ontroering voor de gewone mens in bange uren’ en het ‘hartverscheurend doodnormale’, zoals de Nederlandse pers zijn werk omschreef. 

Batelaan maakte bij het Ro Theater de voorstellingen Een cowboy met zijn handen hoog juicht waarschijnlijk niet (2009), Boe! Een spookverhaal voor grote mensen (2009), Reuzen (2011), Wij zijn Blij (2012), en Bonte Avond Van Bodybuilders (2011). Met deze laatste voorstelling stond hij in de zomer van 2012 op theaterfestival Oerol. In het seizoen 2012/2013 regisseerde hij samen met Alize Zandwijk Trommelen in de Nacht van Bertolt Brecht, zijn eerste klassieke teksttoneelstuk.  

Inmiddels heeft Batelaan diverse prijzen ontvangen, waaronder de Erik Vosprijs, de Gouden Krekel en de VSCD mimeprijs. Bij de laatste roemde de vakjury hem vanwege zijn ‘volstrekt nieuwe manier van vertellen, waarmee hij zijn eigen wonderlijke oeuvre, maar ook het toneellandschap verrijkt'. Tegelijkertijd heeft Batelaan een sterke internationale reputatie verworven: zo stonden zijn voorstellingen op diverse festivals in binnen- en buitenland, waaronder Oerol (Terschelling), Het Theaterfestival (Amsterdam), Tweetakt (Utrecht), Het New Island Festival (New York), Parc de la Villette (Parijs) en de Wiener Festwochen (Wenen).  

Batelaan is namens het Ro Theater ook als regisseur betrokken bij Boijmans TV, een samenwerking tussen het Ro Theater, Museum Boijmans Van Beuningen en RTV Rijnmond. Dit leidde ook tot een samenwerking met het Scandinavische kunstenaarsduo Elmgreen & Dragset voor hun ‘The One & The Many’, die in de zomer van 2011 te zien was in de Onderzeebootloods. Verder werkte Batelaan voor MAX en recent voor Bambie.  

‘Hij werkt aan een radicale theatervorm waarin hij met een even naïeve als melancholische blik de wereld beziet. Maar juist door die naïeve blik is zijn werk altijd toegankelijk.’ (Parool)