Archief

Deze voorstelling heeft gespeeld van:
6 april 2006 - 3 juni 2006

Alize Zandwijk regisseert Onderbuikblues van de Oostenrijkse auteur Peter Handke. Handke geldt als een van de belangrijkste en meest vernieuwende toneelschrijvers uit het Duitse taalgebied en verwierf internationaal grote bekendheid met zijn spraakmakende stuk Publikumsbeschimpfung. Onderbuikblues (oorspronkelijke titel: Untertagblues) wordt in de enscenering van Alize Zandwijk voor het eerst in Nederland gespeeld.

Met de metro als metafoor van de grotestadsmentaliteit, toont Handke een man in zijn wanhopige zoektocht naar zin en schoonheid. In een grote poëtische litanie maakt ‘de wilde man’ zijn medepassagiers in de metro uit voor alles wat hem te binnenschiet. Dat het leven lelijk en zinloos is, stort hij in een kolkende woordenstroom uit over iedereen die in zijn blikveld verschijnt. Moeders, stelletjes, ambtenaren, blinden, armen of rijken, kettingrokers, dragers van baseball-petjes, slippers, zonnebrillen of paardenstaarten; niemand ontkomt aan zijn wanhoopsklacht. Het is de schreeuw van een machteloze, die steeds minder in staat blijkt betekenis te vinden of contact te maken in deze overvolle, snelle, anonieme wereld. Pas als alle medepassagiers het rijtuig hebben verlaten wordt hij overspoeld door een gevoel van gemis en zet de jammerklacht van de eenzaamheid in. Hij verlangt terug naar alle mensen die hij in eerste instantie de coupé uit wilde schelden. ‘De wilde vrouw' die op dat moment instapt, krijgt ruimschoots de gelegenheid om hem zijn lege paradijs voor te houden. Zij verwenst hem naar een eenzame planeet, waar hij alleen kan zijn tot hij om gezelschap bedelt. Hij kan alleen nog sprakeloos luisteren naar haar analyse van zijn schoonheidswaan. Het laatste, bevrijdende woord is aan de stationsspeaker:
‘Hé, het mooist zou zijn, als je niet wist, waarheen je zou rijden; op welk station je zou uitstappen; hoe het er daar uit zou zien; wat je daar te wachten zou staan. Het was een heerlijke tijd. Het was een machtige tijd. Het was de mooiste tijd.’

Handkes blues is tegelijkertijd betoverend, afschrikwekkend en humoristisch. In een indringend spraakritme wordt de hele samenleving poëtisch en messcherp bekritiseerd. Het is de niet te stuiten woordenvloed van iemand die radeloos zoekt naar zingeving en gevangen raakt in zijn eigen cultuurpessimisme. Regisseur Alize Zandwijk werd getroffen door het wanhopige zoeken in Handkes tekst, een zoeken dwars door de woede heen. Zandwijk is in haar werk steeds meer op zoek naar een nieuwe zingeving, naar oorspronkelijkheid en troost en schuwt daarbij – net als Handke - de stinkende wonden niet. 

Decorontwerper
Thomas Rupert
Dramaturg
Liet Lenshoek
Lichtontwerp
Casper Leemhuis
Vertaler
Tom Kleijn

Cast

De rol van de ‘de wilde man’ wordt gespeeld door acteur Herman Gilis. De tekst is hem op het lijf geschreven: scherp, intelligent, virtuoos van taal. Sinds 1998 speelt hij bij het ro theater rollen als de intellectuele Satin in Nachtasiel van Gorki, de zuigende vaderin Noréns De moed om te doden, de nar Valerio in Leonce en Lena van Büchner, Charles Swann in Proust 1: de kant van Swann en recent Platonov in de gelijknamige Tsjechov. Fania Sorel speelt ‘de wilde vrouw’. Zij was recent nog te zien als Gilberte en de jonge Celeste Albaret in de Proust-theaterserie. Ze speelde Lena in Leonce en Lena, was een van de vertellers in Mijn avonturen door V. Swchwrm naar het boek van Toon Tellegen en speelde de rol van Jeanine in Soul

Recensies

Er zijn momenteel nog geen recensies over deze voorstelling.

Wat vond jij van de voorstelling?

Login met Facebook

 of 
Doorgaan
Onderbuikblues