Archief

Deze voorstelling heeft gespeeld van:
11 januari 2004 - 25 juni 2004

Op zoek naar de verloren tijd (A la recherche du temps perdu) van de Franse schrijver Marcel Proust wordt alom beschouwd als een van de grootste literaire meesterwerken van de 20e eeuw. Guy Cassiers van het ro theater maakt van de roman van Proust – waarvan de langste zin zich 4 meter uitstrekt - een meerdelige theaterversie. De eerste twee delen, Proust 1: De kant van Swann en Proust 2: De kant van Albertine, werden onlangs uitgeroepen tot de beste voorstellingen van 2003. Proust 2: De kant van Albertine is op 30 en 31 januri en op 4 en 5 februari nog te zien in het ro theater. Alle delen van de Proust cyclus zijn afgeronde verhalen en los van elkaar te zien. 

In De kant van Swann maken we via de herinnering van Marcel kennis met de drie vrouwen van zijn jeugd: zijn moeder, zijn jeugdliefde Gilberte en Odette Swann. Marcel vertelt hoe hij als kind tevergeefs op een nachtkus van zijn moeder wachtte als Monsieur Swann op bezoek was en hoe hij later kennis maakt met Gilberte en haar moeder, de mooie mysterieuze Odette Swann. Vriend des huizes dokter Percepied bekommert zich om de slechte gezondheid van de jonge Marcel.

Na de pauze keren we twintig jaar terug in de tijd. We zijn te gast in de salon van Madame Verdurin waar ook dokter Percepied en Baron de Charlus aanwezig zijn. Charles Swann en Odette ontmoeten elkaar hier voor het eerst. In contrast met Marcels prille liefde voor de vrouwen uit zijn jeugd, wordt de volwassen liefdesgeschiedenis van Swann en Odette verteld: een verliefdheid die omslaat in jaloezie en eindigt in onverschilligheid. 

De langste zin uit Prousts À la recherche du temps perdu is vier meter. Alleen al dat gegeven moet bewondering wekken voor een man als Guy Cassiers die het aandurft dit meesterwerk uit de twintigste eeuw te bewerken voor het toneel. In vier delen en met gebruik van video en soundscapes, iets waar Cassiers patent op lijkt te hebben. Nog knapper is het om dan als resultaat een eerste deel te maken waar ook niet-lezers van Proust zich aan kunnen laven. Het is het verhaal van Marcel en zijn liefje Gilberte. De ‘Swann’ uit de titel is de vader van Gilberte, een man aan wie Marcel zich als kunstenaar spiegelde. De voorstelling wordt deels gespeeld, deels geprojecteerd en bevat verrassend wisselende perspectieven en prachtig stemmenspel. 

  • Guy Cassiers

    Guy Cassiers
    Regisseur

Dramaturg
Erwin Jans

Cast

  • Jacqueline Blom

    Jacqueline Blom

    Actrice
  • Marc De Corte

    Marc De Corte

    Acteur
  • Joop Keesmaat

    Joop Keesmaat

    Acteur
  • Eelco Smits

    Eelco Smits

    Acteur
  • Herman Gilis

    Herman Gilis

    Acteur
  • Marlies heuer

    Marlies heuer

    Actrice
  • Fania Sorel

    Fania Sorel

    Actrice
  • Paul R. Kooij

    Paul R. Kooij

    Acteur

A la recherche du temps perdu van Marcel Proust wordt beschouwd als een van de grootste literaire meesterwerken van de 20e eeuw. En misschien wel de omvangrijkste: de roman – waarvan de langste zin 4 meter lang is - telt zo’n 3500 pagina’s. Samen met cineast en auteur Eric de Kuyper schrijft Guy Cassiers een vierdelige theatertekst naar Op zoek naar de verloren tijd. Het spreekt voor zich dat daarbij ingrijpende keuzes zijn gemaakt. Eigen accenten werden gelegd, personages werden gereduceerd of samengevoegd. Het script concentreert zich op de personen waar het in de meest dramatische gebeurtenissen van de roman om draait: Swann en Odette en hun gekwelde liefde, Madame de Verdurin en haar mondaine salonwereld, Marcel en Albertine en hun al even tragische liefdesgeschiedenis en ten slotte Baron de Charlus en zijn duistere seksuele wereld. Aan de hand van die personages toont Proust de mechanismen die het maatschappelijke en persoonlijke leven bepalen. 

Op zoek naar de verloren tijd is het verhaal van de initiatie van een jongeman, Marcel, in de wereld van de liefde, de aristocratie en de kunst. De inwijding in de wereld van de liefde en de passie wordt echter een initiatie in de jaloezie, de manipulatie en de perversie. De hoogste sociale kringen worden gaandeweg ontmaskerd als hypocriet, onverschillig en immoreel. Het is alleen de kunst die niet volledig ontluistert. 

Recensies

“Proust 1: De kant van Swann is geen poging Prousts volheid te omvatten, geen eerbetoon, geen uittreksel, nee, het is een zelfstandig meesterwerk op basis van een ander meesterwerk. (…) ‘Wordt vervolgd’ staat er als laatste zin in het werkboek dat het ro theater bij deze voorstelling uitgeeft. Wachten kan soms lang duren.”

Hein Janssen Hein Janssen
De Volkskrant

“Dit is buitengewoon intelligent theater.”

Wilfred Takken Wilfred Takken
NRC

“Marcel Proust, met zijn gevoel voor detail, zou enorm hebben genoten van ‘Proust 1: De kant van Swann.”

Annemiek Veelenturf Annemiek Veelenturf
Rotterdams Dagblad

Wat vond jij van de voorstelling?

Login met Facebook

 of 
Doorgaan
Proust 1