Nieuws

Wel een dramaturg, geen dramaqueen

Wel een dramaturg, geen dramaqueen

Met het ontstaan van een nieuw stadstheater wilt Theater Rotterdam een blijvende, krachtige en gezamenlijke stempel drukken op de stad en het theater. Hiervoor is de functie van een stadsdramaturg in het leven geroepen, ingevuld door Hajo Doorn. In een interview met zichzelf legt hij uit wat dat precies is.

Hallo wie ben je?

Ik ben Hajo, sinds kort de stadsdramaturg van Theater Rotterdam

Een stadsdramaturg? Wat is dat?

Dat is iemand die de makers en programmamakers ondersteunt in het verbinden van het theater en de stad.

Zijn die dan nog niet verbonden?

Natuurlijk, maar dat kan altijd meer en beter. Theater Rotterdam is een groot instituut dus is het, naar mijn mening, een goed idee dat er iemand let op de vele verbindingen, de verhalen, de vragen en de wensen vanuit de stad. Het is vaak hectisch bij TR want er zijn bijna elke dag één of meer voorstellingen, of er spelen voorstellingen van ons op locatie in Nederland of daarbuiten. Ik kijk naar de lange termijn, de artistieke ambities en de onderwerpen en ontwikkelingen die spelen in stad en probeer daartussen verbanden te leggen.

Is dat moeilijk?

Nou nee. Het punt is dat mensen vaak veel te ingewikkeld denken. Hou het simpel is mijn devies.

Noem eens een voorbeeld?

Een eenvoudige vraag is: moeten wij als Theater Rotterdam alles zelf doen? Mijn antwoord is simpel: 'nee'.

Ja dat is wel erg kort door de bocht.

Dat lijkt misschien zo, maar voor een groot instituut als TR is dit juist heel moeilijk. Wij werken volgens onze standaarden, met onze kwaliteitseisen en in ons eigen tempo. Dan ben je ook snel geneigd alles zelf te doen, omdat je dan weet wat je krijgt en wanneer. Samenwerken betekent iets van jezelf loslaten en het nooit precies krijgen zoals je het zelf had bedacht. Daarnaast, in een artistieke omgeving moet je je als maker of instituut voortdurend bewijzen en onderscheiden en dus zijn juist de details belangrijk.

Waarom zou je dan überhaubt willen samenwerken?

Vergelijk het met een relatie. Het is leuk en inspirerend om ervaringen te kunnen delen en samen aan een concreet resultaat te kunnen werken. Wat makers in het klein doen, doet Theater Rotterdam dus in zijn geheel met weer andere organisaties. En zoals dat gaat in relaties; het is nooit helemaal perfect, en dus spoel je soms de resten van de tandpasta van je partner uit het gootsteentje zelf weg, hoe vaak je ook hebt gezegd dat dat je stoort. Je neemt dan de nadelen in ruil voor de vele voordelen. Dit is een beetje wat ik probeer te bewaken binnen TR. Overigens gebeurt het andersom waarschijnlijk net zo vaak, dat wij zelf iets vergeten. Daar proberen we met mij erbij in ieder geval op te letten.

Waarom is dat belangrijk?

De schaal van Theater Rotterdam heeft voordelen en nadelen. Wij kunnen projecten en producties realiseren die andere (veelal kleinere) organisaties niet kunnen, maar andersom telt ook. In die zin ben ik een echte darwinist; elk dier in het dierenrijk heeft zijn functie en is afhankelijk van het leefmilieu. Namens TR ben ik belast om te letten op ons ecosysteem en de flora en fauna om ons heen. We zijn wederzijds afhankelijk van elkaar om in een zo gezond en voedzaam mogelijke leefomgeving met elkaar te co-existeren.

Je gebruikt wel veel moeilijke woorden in één zin?

Ja, dat heb je met een soort halve wetenschappers. Die kunnen het niet laten om moeilijk te doen.

Maar net zei je dat...?

Je hebt gelijk, maar net als iedereen heb ik zo mijn 'moeilijk-doen' momenten. Die koester ik, want dat is een beetje mijn hobby; anders denken.

Eehh. Wat kunnen we van je verwachten?

Je kan mij overal verwachten. Ik heb de mooie rol om overal te zijn en overal kansen in te zien. En dan niet alleen voor Theater Rotterdam, maar juist ook voor al die anderen in de stad. Ze noemen me immers stadsdramaturg en niet huisdramaturg of TRDRMTRG, of...

Moet je daarvoor hebben gestudeerd?

Dat kan, maar dat heb ik niet letterlijk gedaan. Tegelijkertijd ben ik al ruim 30 jaar actief in deze stad dus zo langzamerhand ken ik wel het een en ander. En ik hou veel van theater en muziektheater. Het is bijna altijd een belevenis. Ook als ik er soms niks aan vind. Dan zit ik lekker voor me uit te peinzen of vraag ik me af waarom ik me erger of juist niet. Of beter nog, dan dwaal ik af, maar gelukkig is dat juist bij TR niet vaak het geval want de programmering en de producties behoren tot de spannendste van Europa.

Wil je nog iets kwijt?

Graag. Aarzel niet me te contacten als je iets wil van Theater Rotterdam of van iemand daaraan gelieerd. Ik beloof niks, maar wellicht weet ik weer andere kanalen. Je kan me bereiken via hajo.doorn@theaterrotterdam.nl

Selecteer een van de filters en klik op 'Toepassen' om het resultaat te zien