Niek Kortekaas

Opleiding Academie voor Beeldende Kunsten Rotterdam Tekenen, schilderen, ontwerpen en fotografie.

Werkt sinds 1985 onafgebroken als vormgever voor theater en dansgezelschappen, productiondesigner voor diverse films. Realiseerde eveneens verschillende tentoonstellingen en is verder werkzaam als belichter en regisseur. Aan de Popok, In de Singel te Antwerpen doceerde Niek Kortekaas scenografie samen met Johan Daenen, Benoit Dugardin en Alex Mallems. Een post-graduaat, opgericht door Jan Verswyfeld, Jean Marie Feviez en Niek Kortekaas. Niek Kortekaas geeft Master Classes aan o.a. het HRITS in Brussel (B) en de scenografie opleiding in Maastricht. Het Gallo Romeins Museum, waarvoor Niek Kortekaas i.s.m Alfredo de Gregorio, de scenografie van de vaste collectie ontwierp, won de prestigieuze internationale award of "Best European Museum of the Year 2011".

Niek Kortekaas ontving o.a., een Johnny Kraaikamp Musical Award voor beste creatieve prestatie, twee Vlaamse Musicalawards: beste regie en beste creatieve prestatie voor Pippi Langkous de allersterkste musical, De Charlotte Köhlerprijs voor scenografie, en de SABAM prijs voor toegepaste Kunsten en fotografie.

Door de fascinatie voor de cross-over en raakvlakken tussen scenografie en architectuur begeeft Niek Kortekaas zich steeds meer op het gebied van tentoonstellingen en museale opstellingen.

Naast zijn werk als scenograaf heeft Niek Kortekaas zich ontwikkeld tot een veelzijdig regisseur. Het was dan ook maar een logische stap in zijn ontwikkeling dat Kortekaas de voorbije jaren naast zijn werk als vormgever ook is gaan regisseren, zowel voor theater, musical als opera. Opvallend daarbij waren een aantal grootschalige locatieprojecten, o.a. 'De Man in de Boot' in de voormalige scheepswerf van Cockerill-Yards in Hoboken bij Antwerpen of 'Ship of Troy' op het werkeiland Neeltje Jans bij de stromvloedkering van de Oosterschelde in het kader van het Zeeland Nazomer Festival. De landschappelijkheid van deze producties -de scheepswerf had een lengte van 300 meter en een breedte van 60 meter, het oorlogslandschap van Ship of Troy was ruim 500 meter lang - wist hij te counteren met een telkens anders vormgegeven schip dat als speelplek binnen het geheel van de voorstelling functioneerde. In die monumentale omgevingen dwong Kortekaas de toeschouwers telkens tot een participerende rol, nam hij hun mee op een tocht vol visuele impulsen rond en in zijn theaterboten. Speel- en publieksruimte vielen daarbij samen en versterkten het gevoel bij de toeschouwer deel uit te maken van de voorstelling. (Alex Mallems, dramaturg in 'Ons Erfdeel' juni 2005)

Zijn eerste regie realiseerde hij bij het Noord Nederlands Toneel op uitnodiging van Pol de Hert, "Explosion of a Memory", met tekstmateriaal van Heiner Müller, met componist Walter Hus en met acteurs zoals Francois Beukelaers, Peter van Asbroeck Ellen ten Damme, Chiel van Berkel e.a.. Hij bouwt hiervoor een verlaten stationshal in het Grand Theatre in Groningen, het publiek bekijkt de voorstelling van bovenaf.

Het regie werk dat hij daarna realiseert is divers maar herkenbaar in zijn diversiteit, locatie theater, familievoorstellingen, repertoiretheater, muziektheater en opera, waarbij altijd het beeld en de verbeelding uitgangspunt waren en zijn, de afgelegde weg brengt een steeds grotere focus op beeld en muziek.

Niek Kortekaas heeft ook meegewerkt aan: